WHAT ARE WORDS

 
I skolan igår hade vi kreativt skrivande med den där speciella men jävligt sköna läraren som jag surrade lite om förut. Jävligt rolig lektion var det, jag satt mest och garvade hela tiden kändes det som. Till och med när vi mjukstartade lektionen med lite nutidsorientering då vi fick 10 frågor upplästa, varav jag hade rätt på 4 av dom. Men jag chansade på 10 av dom. Och hade man inte minst 5 rätt så var man mer eller mindre dum i huvet tydligen. Jag hänger alltså inte med i vad som händer i den där världen utanför mitt fönster.
 
 
Hur som helst... ett av momenten vi körde igår var att skriva ner ett ord till olika sammanhang som läraren gav oss. Typ "skriv det vackraste ordet ni vet" och det fulaste ordet, och ett ord som får oss att tänka på vår barndom, en hälsningsfras vi helst undviker, och en fras eller uttryck som vi stör oss på. Och så vidare.
 
 
Det blev ganska blandade svar. Och jag höll med om det mesta som folket i klassen läste upp efteråt. Jag själv hade valt "ljuvligt" som finaste ord, vilket är fint men det finns ju bra mycket finare, bara att jag inte kom på nåt för stunden. Andra i klassen skrev bland annat melodi, fantasi, molntäcke, KANELBULLE (hehe) and so on. Fulaste ord skrev dom krupp, stjärt, tröck, and so on. Jag skrev... suck... bröstvårta. Och jag gillar inte att jag behövde skriva det igen nu.
 
 
Vad tycker ni är det finaste respektive fulaste ordet i svenska språket?
Det är obligatoriskt att svara, men det är valfritt om man vill motivera sitt svar på två A4-sidor.
 
Jag måste också fundera ut vilket mitt finaste ord är... jag återkommer.
ALLMÄNT | |
#1 - - Amanda:

Finaste ordet: Magi

Fulaste ordet: kräk/kräks/kräkas

#2 - - Ronja - teckenspråk och svartvit poesi samt humor!:

Finaste: Egentligen tycker jag det engelska ordet "joy" är finast eller "mist" men på svenska får det väl bli lycka eller frost.
Fulaste: Smajl (och precis när det stavas så)

#3 - - Isaura:

Finaste: 'hjärtat'. Kanske inte så mycket för den fonetiska sakens skull, utan mer för att jag tycker det är det finaste man kan kalla någon. 'Måne' och 'splitter' är fina också, av någon konstig anledning.
Fulaste: det engelska ordet 'gurgitate' eller dess motsats 'regurgitate'. Dels för att min superbrittiska lärare använder dem konstant, och dels för att jag har lust att spy när jag hör dem. Jag tänker inte ge de väldigt målande detaljerna om vad jag tänker på när jag hör dessa ord, men vi kan väl i alla fall komma överens om att de är äckliga? Ok? Bra.

#4 - - Beatrice:

Ett utav dom finaste orden jag vet, är nekrofil. Även om ordets innebörd är allt annat än fin. Men just stavningen och hur det låter när man säger det.. Sjukt å tycka det kanske men haha.
Fulaste ordet är väl "Asså". Hatar när folk använder det. Och stavningen. Usch.

#5 - - Beatrice:

Ett utav dom finaste orden jag vet, är nekrofil. Även om ordets innebörd är allt annat än fin. Men just stavningen och hur det låter när man säger det.. Sjukt å tycka det kanske men haha.
Fulaste ordet är väl "Asså". Hatar när folk använder det. Och stavningen. Usch.

#6 - - Yaminna:

Fulast:smörbulle
Finast: hjärtegull

#7 - - Syster Anna:

Mina fina ord:
http://naktergalning.blogg.se/2011/august/vackra-ord.html

Fula ord vet jag inte. Snippa? Eklestiastikminister?

#8 - - ameh :

Emil jag tänker ej skriva ner fina/fula ord. Du är itne min chef. har iofs aldrig varit med om en chef som kräver sådant. men.
läste din kommentar. tack. genuint fint av dig. vill dock inte ha glass pga gillar inte glass. jag vill ha en klarinett. Då om folk frågar om jag vill göra något kan jag säga att jag inte kan för att jag håller på att lära mig spela klarinett istället för att tvingas säga att jag är upptagen med att vara ledsen.
vattentät plan.
nu måste jag bara ta reda på vilket instrument klarinett är.
kram.

#9 - - Tokmajja:

Jag tycker att "vårtgård" är ännu fulare än "bröstvårta" .. yuck. Det finaste ordet är väl "öl". Det klingar så fint.

#10 - - julia:

Jag tycker "aluminium" är väldigt vackert. Funderar på att döpa min dotter eller son till det, den som föds först får namnet.

Sen tycker jag att "klump" är ett dunderfult ord.

#11 - - Indra:

För mig är "längtan" det vackraste jag vet. Och när det kommer till det fulaste ordet, har jag inget särskilt som så... utan tror att även det mest vackra kan bli till något väldigt fult beroende på vem och hur man säger det.

#12 - - Julia & Pumipojken:

Ett av mina favoritord just nu är ponny. Prova säga det med lite barnslig röst. Ponny. Sjukt gulligt!
Ett av de fulaste orden måste ju vara skrynkla.

#13 - - A.:

"Hyacint" och "skräp"

Du får själv gissa vilket som är vilket ;)

#14 - - Sarah:

Kommer bara på ett fult ord just nu och det är tröskel. Låter som en jobbig böld av nåt slag, att man har fått en tröskel på kinden som ser för jävlig ut?

Annars håller jag med någon som sa innan att "magi" är ett väldigt fint ord.

#15 - - Gabriella:

Har en förkärlek för ord som sluttar på k. Mjölk, sak, suck osv. Känns bra på någotvis.
Det fulaste som finns måste vara när folk använder ordet vart istället för blev. Då mår jag rätt så dåligt.

#16 - - Fröken Frida:

Jag älskar ordet "gnistra" dels för att det låter fint och dels för att jag tänker mig att det bokstavligt talat gnistrar om ordet.

Det överlägset nummer 1 fulaste ordet i historien ever, det är äggmök. Alltså... va?

#17 - - Anonym:

Geggveck är ju helt klart de fulaste ordet. För övrigt tycker jag att vacker är ett väldigt vackert ord!

#18 - - Steffie:

Finaste: föralltid
Fulaste: bot (parkerings-bot etc.)

#19 - - ZuF:

mitt bästa ord är sprutnarkoman... :(
det ligger så bra i munnen liksom.

#20 - - Anonym:

Finaste är ju genuin, två riktigt fula är framstjärt och vårtgård

#21 - - Petra:

Mitt finaste ord är symbios.
Dom vidrigaste orden är blöja, klick (som i en klick smör) och bebis.

Upp