52 VECKOR, 52 ÄVENTYR



Förlåt mina små änglar, för att jag inte varit särskilt aktiv på bloggen sista tiden, men det beror helt enkelt på att jag inte varit särskilt aktiv i livet sista tiden.

Men vet ni vad?
Jag har flera nyårslöften, och ett av dom ska jag berätta om nu.
Jag tänkte återuppta en grej som jag började med för två år sen, men aldrig genomförde. Vissa av er (mina lojala emil-soldater) kanske minns detta.

Jag ska, från och med nu vecka 1, börja göra en sak i veckan som jag aldrig tidigare gjort. Under hela 2011. Detta lilla projekt skrev jag om förut, men i samband med att jag direkt efter jag börjat med det träffade en viss tjej vid namn J, så rann det ut i sanden som kattkiss. Jag hann bara göra en sak, nämligen "gå ut på krogen spiknykter". Det var en upplevelse minsann, och inget jag planerar att någonsin göra om av tusen anledningar.

Men nu tänkte jag köra igen.
Det som även satte käppar i hjulen förra gången var min begränsade fantasi. Jag kom helt enkelt inte på nånting bra att göra. Så jag skulle VERKLIGEN uppskatta om ni kunde komma med förslag vartefter.

Så vad ska jag göra vecka 1 då, som jag aldrig tidigare gjort?
Jo, jag ska äta sushi. Ja, det kanske låter töntigt, men så är jag även extremt töntig när det gäller mat. Jag är som ett litet barn som säger "blä!" till fisk och allt annat konstigt. Så för mig är detta en STOR utmaning. Alla blir jämt helt chockade när dom får höra att jag inte ätit sushi nån gång, så nu tänkte jag äntligen tysta dessa kritiker.

Det blir alltså en mjukstart, men det är ju en början i alla fall.
Så gör jag nåt nytt nästa vecka, och självklart ska jag skriva om varje grej jag gör här på bloggen. Det blir väl kul? Va? Va? Va? Men svara då! Nej just det, ni kan ju inte svara förrän jag postat det här inlägget, så dum jag är.

Men detta ska alltså förhoppningsvis resultera i 52 saker som jag aldrig tidigare upplevt eller gjort. Stort som smått. Testa en ny pizza ena veckan, hoppa bungyjump nästa, och så vidare. Fan vet jag. Så "dricka öl" och "spela fotboll" som i bilden ovan räknas alltså inte, då det är nåt jag gjort några gånger under min livstid. Men som sagt, kom GÄRNA med förslag under tiden. Jag kommer säkert be er om hjälp fler gånger under året.

Nu kör vi!

Förlåt för lång text, men jag sitter på jobbet och har tråkigt och ville skriva lite.
Vad har ni för nyårslöften förresten? Va? Men SÄG då!!!
Eller juste... ni kunde ju inte svara än. Dags att posta inlägget kanske. Hej så länge.

ALLMÄNT | |
#1 - - FowZie ♥ ~ felicia aulén:

Utan sex i livet kallas du oskuld men nu försöker jag/vi hitta en "titel" på vad du kallas utan kärlek i livet. Har du något förslag? =)

#2 - - FowZie ♥ ~ felicia aulén:

Utan sex i livet kallas du oskuld men nu försöker jag/vi hitta en "titel" på vad du kallas utan kärlek i livet. Har du något förslag? =)

#3 - - Sara(alla nyårslöftens goda fe):

oh! en ny grej varje vecka är ju skitkul. det behöver inte vara stora grejer som inkluderar halva knugens apanage, små saker är roligare.

-le åt människor du träffar (självklart på jobbet, men ler du åt folk du möter på gatan?).

-rensa ur garderoben och skänk kläderna till behövande.

-skicka ett riktigt brev eller vykort till någon du tycker om.

-lär dig nåt nytt. jag snackar inte latin eller kvantfysik, utan nåt relativt enkelt.

-häv dig ut och spring, som du gjorde när du var liten. skit i hur man "ska" göra, spring som du VILL göra.



ja, you catch my drift. gör saker som gör dig glad, som gör andra glada, och som inte är så jävla engagerade att du lägger ner efter en kvart.

sätt upp rimliga mål, och ha alltid en morot så att du blir peppad.

(jag ska springa fem km utan att stanna innan sista maj, annars måste jag äta blodpudding till middag i en vecka. ingen morot, men jag är bättre om det finns straff inkluderade.)

#4 - - emilia:

Du kommer aldrig ångra att du började äta sushi, promise. Världens bästa bakismat!



#5 - - Angelica:

Wohooooo, det här kan bli kul! Jag har dock världens sämsta fantasi, så jag har inga förslag just nu. Hoho.

#6 - - emil:

FowZie:

Nä, men däremot har jag ett förslag på vad man kan kallas när man lämnar samma kommentar till 400.000 bloggar i hopp om att få massa besökare till sin egen jävla blogg: Patetisk idiot. Yeah, I said it.



Sara:

Haha, tack! Skön kommentar, love it. Och tack för tipsen!



emilia:

Rå fisk eller en flottig pizza som glittrar magiskt av fett? Jag tror jag redan vet vilket av dessa alternativ som är den bästa bakismaten.



Angelica:

Woop woop!! Klart det kommer bli kul, och om du kommer på nåt bra förslag är det bara höra av dig igen. Du har trots allt 51 veckor på dig.

#7 - - Cim:

Vilken bra idé. Nåt jag borde ta efter också, mina reklamlärare skulle älska det där.



Jag gillade fan Saras förslag, såna där små grejer som kanske eller kanske inte har en stor påverkan. Fick mig att tänka på pay it forward-filmen, du vet den där med ungen från sjätte sinnet (tror jag).



En grej jag tycker du ska göra är att köra en vecka där du säger ja till allting. Vad folk än frågar så säger du ja. Det skulle vara VÄLDIGT intressant att se vart det hamnade.

#8 - - emil:

Cim, ja tanken är att det ska vara en jävla variation på grejerna. Stora och små grejer. En ganska stor grej är (håll i dig nu) att jag ska åka till USA innan 2011 slutar. Och så kan det vara jättesmå grejer man gör andra veckor.

En sak jag tänkte göra när våren kommer, som jag både ser fram emot och verkligen inte ser fram emot, det är att jag ska gå fram till en tjej på stan, mitt på dagen och helt spiknykter, och börja prata med henne och se vart det leder nånstans. Fyfan. Usch.



Och ja, det där med att säga ja till allt har diskuterats flitigt på Flashback, och det är en stor, pågående tråd där nu där alla berättar om erfarenheterna från "Yes Man-pakten", hur det har gått när dom säger ja till allt: https://www.flashback.org/t1407568



Jag är lite mer "väga varje enskild situations för och nackdelar och sen ta ett beslut"-kille. Tråkigt kanske, men palla säga ja till att köpa ut cigg till fjortisarna som står och tjatar i centrum varje dag. Bland annat. Aja.

#9 - - Syster Anna:

Två uppmaningar jag fått via skolan kan jag skicka vidare.

- Undvik ordet inte. Barn förstår det inte och vuxna hjärnan har också svårt med det. Jag försökte och det är svårt, känns som det tar lite längre tid men det går och det känns bra. Ett mildare alternativ mot att alltid säga ja kanske. Sitt inte i fönstret blir gå ner från fönstret, så man tillhandahåller alternativ istället.

- Förändra det offentliga rummet. Hur vill du göra det? Själv ville jag sprida glädje och delade ut små lappar till folk på stan. Någon började prata med person på bussen, log mot folk de mötte, dekorerade hållplatser. Skriv skyltar, lär folk lämna plats för avstigande eller inte slänga fimpar på marken... Hur vill du förändra det offentliga rummet?



Att jag stödjer sushi vet du redan. Alternativt kan du som sagt börja med sushi utan fisk.

#10 - - Cim:

Hmm, sant. Men det där med USA gillar jag. September till november. Då har vi 20-30 grader.



Det där med att väga fördelar och nackdelar låter ju logiskt. Men det kanske finns nån variation på yes man-upplägget. Gillar det där med att spiknykter ragga på en tjej. Det kan inte komma annat än gott utav det.

#11 - - Emma:

-Gå till skansen och pussa en av grisarna i barnhagen.

-Rita en fin 'Free Hugs'-skylt och ställ dig på lämpligt ställe.

-Skicka in en 'kontaktannons' till Kamratposten eller annan valfri tidning och skaffa dig en brevvän.

-Adoptera en tiger/panda.

-Bjud in grannen på kaffe och kaka (inte din bror).

-Sitt uppe en hel natt och spela sims 3.

-Ät endast vegetariskt i en vecka.



Tja, det var vad jag kom på just nu. Jag återkommer.

#12 - - Anonym:

Diska efter exakt varenda mål du ätit och varje vattenglas du druckit ur.

Det har du garanterat aldrig gjort tidigare.

#13 - - Karin:

- prova pa en ny sport, curling, bagskytte, cykla enhjuling?

- fixa ihop en tavling med dina vanner, den som ater flest piggelin pa 5 min och sen ett roligt pris?

-lyssna INTE pa musik under en hel helg.

ehm... ska kolla pa fler saker...



Gillade aven kommenteren over mig. haha

Upp