EMILS GUIDE TILL STOCKHOLM, DEL 1: TUNNELBANAN



En ganska stor majoritet av mina läsare är 08:or, stockholmare, fantastiska människor... kalla det vad ni vill. Men sen har vi ju även folk som inte bor här eller kanske till och med aldrig ens varit på besök här.
Därför tänkte jag ta mitt ansvar som stockholmare och börja med en liten serie inlägg som ger er en inblick till livet i Sveriges huvudstad. I första delen tar jag er på en tur i vår underjordiska tunnelbana... häng med!


Du står på perrongen och väntar på att tåget ska komma.
På den digitala tavlan som hänger i taket står det att tåget ankommer om 3 minuter.
Vad skönt, tänker du, bara tre minuter kvar.
FEL! Står det 3 minuter, då kan du räkna med minst 5 minuter. Står det 5 minuter kan du räkna med 8 minuter. Och så vidare. En SL-minut är nämligen inte samma sak som en vanlig minut, och ju snabbare du lär dig det, desto mindre frustrerad kommer du vara VARJE gång du ska åka tunnelbana.

Är det rusningstrafik brukar dock tågen komma med 1 eller 2 minuters mellanrum, i alla fall om du befinner dig vid någon av dom mer centrala stationerna. Ändå kommer du se folk som panikslaget springer för sitt liv ned för rulltrappan mot perrongen, knuffandes gamla tanter framför sig så Metro-tidningarna flyger åt helvete. Det står nämligen ett tåg där nere som snart stänger dörrarna. Nu är vi trots allt i Stockholm, och vem fan har tid att vänta i en hel minut för att ta nästa tåg i lugn och ro?

När du kommit på tåget kan du njuta av Lasse Åbergs fina säten han har designat. Hoppas du får en sittplats förresten, för strippstången som fanns i mittgången på dom gamla tågen finns inte på dom nya. Så då får du stå där i mitten och balansera, samtidigt som andra balanserande tonårstjejer ramlar in i dig gång på gång.

När du kommit fram till din station är det viktigt att du tänker på avståndet mellan vagn och plattform när du stiger av. Det kommer du bli påmind om genom en magisk röst i form av en kvinna som ropar detta varenda station. "Tänk på avståndet, mellan vagn och plattform, när du stiger av" säger hon.

Avståndet hon pratar om är ungefär en centimeter brett.
Har du anorexia? Är du en streckgubbe? Har du med dig ditt husdjur som är en nyckelpiga?
I så fall kan ni vara i fara, annars borde ni klara att ta er över helvetesgapet mellan vagn och plattform.

Innan det är dags att kliva av så måste tåget naturligtvis stanna vid perrongen först.
När tåget har stannat kan du ju bara gå av, eller hur?
FEL! Först måste du vänta i ungefär tre och en halv timme på att dörrarna ska öppnas.
Och då är det alltså bara att gå av tåget. Men inte om du är i T-centralen. Varför?

Jo, där står nämligen en jävla mur av människor tryckta mot dörrarna på andra sidan.
Jag vet att det är en komplicerad grej att förstå, men det funkar faktiskt bäst ifall dom som ska gå av tåget kan gå av först och därmed lämna plats åt dom som ska gå på tåget. Istället för att alla står och kramas ofrivilligt vid dörröppningen i tjugo minuter.

Just det ja, det här höll jag på att glömma för det är en ganska ny regel och dessutom kan jag inte bry mig mindre om den. Ni får sitta och ha en livlig diskussion ett gäng på tio personer om ni vill, men du får inte sitta ensam och ha ett mobilsamtal för dig själv. Detta gäller bara i vissa vagnar. Strängt jävla förbjudet.

Avslutningsvis... högertrafik gäller i rulltrapporna. Ni står still på höger sida, ni går på vänster sida. Däremot är det vänstertrafik i gången mellan tunnelbanorna och pendeltågen i T-Centralen. Det är där man märker vilka som är riktiga stockholmare och vilka som är turister.

Stockholmare... har jag fått med allt eller vill ni tillägga något?
Ni andra, välkomna hit, och lycka till i underjordens mörka tunnlar!
ALLMÄNT | |
#1 - - A:

word.

#2 - - Maria:

Fast mobilförbudet har ju upphört... För några år sen.

#3 - - emil:

Maria:

Så bra, det var nämligen bland det dummaste jag nånsin hört när dom införde det där.

Liksom, om två personer pratar med varandra får ju passagerarna runt omkring sitta och lyssna på dubbelt så mycket babbel än om en person pratade själv i mobiltelefonen.

#4 - - Riya:

Emil,jag tycker att du också ska ta och skriva om SLs pendeltåg :)

#5 - - emil:

Riya:

Jag hatar att åka pendeltåg.

Kan jag undvika dom så gör jag det.

Vet inte vad det är egentligen, men jag bara hatar pendeltåg. Vart åker dom egentligen? Bålstad, Södertälje, Upplands Väsby liksom... finns det värre ställen i Stockholm? I think not.

#6 - - aaa:

Såg en liten en tant en dag, som inte såg upp för avstånd mellan vagn och plattform, så hon trampade rätt ner och ramlade framstupa. Henne var det synd om!

#7 - - jag:

vad handlar nästa del om?

#9 - - emil:

aaa:

Gamla människor har inte i tunnelbanan att göra, det är därför det finns färdtjänst.



jag:

Ingen jävla aning. Men oroa dig inte, I've got plenty stories to tell.



Simon:

Ja, det där är jag.

#10 - - Queen B:

Upplands väsby? Haha, Emil du talar så väl om byn som är mitt hem! =)

#11 - - Anonym:

du glömde skriva om hur illa det är när man ska av..för att det är så fullproppat med människor inne i tåget o alla knuffas som om det brann när dörrarna öppnas..eller så vägrar de bara att flytta på sig fastän de spärrar utvägen..så det tar tt x antal minuter innan man äntligen har kommit av tåget..

#12 - - Tove:

Du är ju skitrolig och hamnar direkt på min bloggroll! Om du får en massa 30-somethingmorsor som läsare nu så bli inte rädd, en del är rätt heta faktiskt. ;)



Skulle jag sova va?

#13 - - Malin:

Haha. Klockrent.

#14 - - Sus:

Att vi är heta ja, hehe..! Som nyinflyttad nållåtta börjar jag förstå mig på tunnelbanans regler och tidtabeller. I Ockelbo, som jag kommer ifrån, fick jag vänta timmar på bussen om jag missade en. Jag är fortfarande lika förvånad över hur folk riskerar livet i vagnarnas dörrar istället för att vänta tre minuter. Men jag trivs, det gör jag.

#15 - - Cecilia:

Tunnelbanan är som en cirkus varje morgon. Måste berätta om en grej jag lyckades med när jag bodde i Paris. Stod i metrovagnen precis vid dörren och höll i en stång där. Precis bakom mig sitter en kvinna med en baguette (ofc). Plötsligt tvärnitar tåget och jag fösöker hålla mig upprät men istället gör jag en matrix-bakåt-böj och touchar damens baguette med min axel. När jag väl lyckas ta mig upp har jag ett stort mjöligt baguettemärke på min svarta kavaj som damen snällt hjälper mig att borsta bort. Hade betalat tusen spänn för att ha det på film! Jag stod fan i 90 grader!

#16 - - sofie:

BÄST! hahahaha..

#17 - - Magda:

UNDERBART!

#18 - - Maria Forsgrenen:

Aa, det låter faktiskt som att du beskriver pendeltågen mest, som den andra underbara människa som hette maria sa, så är ju mobilsnacket fritt igen. Bara att prata högt å ljudligt om vilka du låg med i helgen. Håller med om allt, utom att minuterna är fel VARJE gång. Mina minuter funkar ofta. Fast jag kanske räknar väldigt långsamt, who knows...

#19 - - Sofie:

jag kom på en grejj! Folk som inte SÄTTER SIG NER innan tunnelbanan börjat åka eller nästan ännu värre reser sig upp innan den har stannat. Vilket jävligt ofta resulterar en total knockout av personen som sitter framför!



såg en kvinna bryta foten på det här viset en gång, det var rätt sjukt obehagligt. hon skulle inta plats i en sittgrupp och skickade in sin fot där varpå tunnelbanan startade och skickade hennes kroppstyngd i helt fel riktning. det var en såndär skada man ser i 'extreme sports accidents' på discovery channel (eller vad det nu är för kanal). brr.



efter tåget startat har du ca 10 sekunder på dig att sätta dig ner - annars håller du i dig. och du kan faktiskt vänta med att resa dig upp tills tåget har stannat - IFALL en häftig inbromsning skulle ske. ja lovar, du hinner gå av. skona dina medpassagerare!

#20 - - Pia:

Underbart! Mycket huvudet på spiken där!



Jag har börjat lansera trycksaker för oss riktiga stockholmare. Kolla om ni håller med i denna kollektion...



http://www.cafepress.com/riktigastlmare



//Pia

Upp