THE REVOLUTION IS HERE

 
Jag spelar i hemmalaget ikväll... utelaget får klara sig utan mig.
Så hur spenderar jag denna afton? Jo, jag storstädar min krigszon till lägenhet, trixar med skolarbeten, och dricker mjölk. Sätt på mig ett par runda glasögon, en keps med propeller, ett par hängslen och jag är good to go som fulländad nörd. Men jag kommer i alla fall vakna upp imorgon bitti med rosor på kinden och solsken i blick, utan huvudvärk eller ångest.
 
Orka gå ut på krogen. En jävla bridge to nowhere är vad det är. Dessutom ska jag upp och jobba mellan 8 och 14 imorgon så jag måste vara skarp i skallen när väckarklockan våldtar mig. Ni som bor på Värmdö kan ju komma förbi mig och Simon i kundtjänst på ICA, och njuta av vår fantastiska service och teamwork. Ni får varsin high five eller fist bump av mig, och en prinsesstårta av Simon som han lovat att baka under natten. Glöm inte att ge oss dricks bara.
 
Vad är det för skitgrej förresten? Kom jag på nu. Eller det slog mig häromdan. Det här med att man bara ger dricks på krogen, restauranger och eventuellt caféer. Varför?
 
- "Ja, men det är ju för att dom har en bajs-lön där, Emil"
Jaha, och alla som jobbar på till exempel ICA är miljonärer eller?
- "Okej, men dom sliter ju så hårt i den där branschen"
Medan vi andra sitter och spelar Wordfeud på jobbet för att det är så jävla lugnt, eller?
- "Aaa, men det är bara så det är i restaurangbranschen, deal with it"
McDonald's är en restaurang. Ge den finnige killen i kassan en tjuga i dricks nästa gång då.
- "Ähh, där går det ju så snabbt och han behöver inte slösa nån energi"
Men att hälla upp en öl tar minst en halvtimme och kräver extrem ansträngning?
 
Finns ju fan inga argument för att det är som det är. Nån av er måste väl jobba eller har jobbat i nån sån bransch? Snälla förklara. Det är inte så att jag är arg på er för att ni får extrapengar, jag förespråkar bara lite god damn jämlikhet.
Jag dricksar alltid på krogen och restauranger, men skulle bara känna mig som en smutsig torsk som försöker köpa sex om jag gav tjejen på H&M en femtiolapp för bra service. Faktum är att jag hamnade i en sån situation förra veckan på Jack & Jones i Gallerian, efter att ha gått runt i typ en kvart med en skitsoft tjej som jobbade där, som blev min personliga stylist typ. Vanligtvis får jag mensvärk på alla butiksbiträden som kommer fram och frågar hur det går och sånt. Ska väl dom skita i kan man tycka. Men den här tjejen var som sagt skitsoft, och när jag skulle betala sen så sa jag det... "Synd att det inte är nån dricks-kultur i klädaffärer, annars hade jag fan gett dig dricks". Hon blev förvisso väldigt glad och ropade på sin kollega och sa vad jag hade sagt, men inte blev hon tjugo kronor rikare för det.
 
Allt på grund av hur det här skeva Moderat-samhället är uppbyggt. Jag föreslår att vi från och med nu ger dricks till ALLA som förtjänar det, och inte ger dricks till en JÄVEL som inte förtjänar det. Går du på restaurang som har tusen stjärnor i Michelinguiden men servitören beter sig som en svidande slida, då ger du inte en krona i dricks, okej? Och köper du ett paket cigg av en superhärlig gubbe i nån liten kiosk, ge honom växeln som blir över, okej?
 
The revolution is now.
 
Men ja, som sagt, glöm inte att ge mig och Simon dricks imorgon.
 
ALLMÄNT | |
#1 - - mamma:

Jag tänker också på skådisar och andra artister, som får applåder och kanske blommor när de har jobbat klart för dagen. Det vill jag också ha!

#2 - - Isabella:

Får jag princesstårta om jag kommer förbi och ger dricks då?

#3 - - Fröken fräken:

Hej hej!
Här kommer kanske svaret på varför man tippar:

* lönerna är relativt kassa (OB efter kl. 20 är ca 18kr och efter kl. 24 är ca 23kr/h)
* arbetsdagarna sträcker sig i upp till 15h (en vanlig arbetsdag, s.k. långpanna, för mig på sommaren är 10.30-01.30)

Sen älskar vi vårt jobb och alla våra gäster precis som på du på ICA...!?

Upp