EMIL.BLOGG.SE - BAKOM KULISSERNA

Den vanligaste frågan jag får när jag blir påhoppad av groupies ute på stan, förutom frågan ifall jag vill följa med dom hem och "kolla på film", det är hur jag egentligen kommer på alla mina fantastiska inlägg. Och inte "kommer på" som Nemo gjorde i ansiktet på sin killkompis i inlägget under detta, utan hur min rosa lilla hjärna lyckas åstadkomma en kombination av bokstäver som får folkmassorna att häpnas av fascination.

Ungefär så här går det alltså till...


Idé
För att skriva ett inlägg måste man ju ha nånting att skriva om, det går ju osagt. För att knulla måste man ha nån att knulla med. Ni förstår? Bra, då går vi vidare.
Jag vet 9 gånger av 10 inte vad jag ska skriva när jag klickar på "Skapa nytt inlägg" på min blogg. Men det brukar sällan hindra mig - jag skriver ändå.
Antingen börjar jag tänka tillbaka på vad som hänt under dagen och analyserar händelserna ifall nånting kan vara värt att skriva om. Eller så funderar jag ifall jag haft nåt roligt samtal med någon jag kan återberätta.
Problemet då är att jag aldrig minns exakt vad som har sagts, så det blir en jävla massa "hmmm..." som uppstår i min hjärna.
Eller så ligger jag bara och stirrar upp i taket en stund tills jag kommer på nåt att skriva om bara. Det brukar då oftast resultera i ganska konstiga inlägg. Skeva funderingar och teorier jag har tänkt ut.

Liknelser
Som ni kanske märkt brukar jag sällan skriva "jag är trött" och sen nöja mig så, utan det blir mer "jag är trött som en..." följt av nåt jag snabbt tänkt fram som skulle kunna tänkas vara ganska trött. Typ "jag är trött som en rörelsehindrad sköldpadda som sprungit maratonlopp med en ryggsäck full med tegelstenar".
Det tycker jag känns bättre än bara "jag är trött". Så läser ni nåt inlägg framöver där jag säger att jag måste duscha, eftersom "jag är smutsigare än en uteliggares rövhål" så vet ni att allt är som det ska.

Bilder
Jag brukar inte lägga upp bilder på mig själv så ofta, eftersom det här inte är en modeblogg så känner jag inte att ni varje dag behöver se en ny bild på mig och hur jag ser ut. Jag vet att ni vill, men jag orkar inte. Istället brukar det oftast bara bli bildsök på Google, och hitta nåt som passar till inlägget. Ju knasigare bild desto bättre. Det här är ju trots allt en ganska knasig blogg.

Överdrifter/Ironi
Jag hoppas att majoriteten förstår sig på min "stil" vid det här laget, och att jag väldigt, VÄLDIGT, sällan är seriös i mina texter. Ibland går det inte riktigt fram, som när jag skrev om flickan som blivit våldtagen och misshandlad av 500 gubbar, och hennes hallickar fick typ två års fängelse, varpå jag klagade över vilket hårt straff det var. Då fick jag både kommentarer och mail där jag fick höra att jag var dum i huvet som kunde tycka nåt så hemskt.
Så en bra grundregel när man läser ett av mina inlägg, läs vad jag skriver och tänk raka motsatsen så blir det oftast vad jag EGENTLIGEN menar. Jag är precis likadan i verkligheten, så det kan vara bra att känna till om ni nån gång träffar mig.

Långa inlägg
Jag är jävligt medveten om att jag ofta skriver "för" långa inlägg. Ta det här inlägget till exempel. Hade jag ansträngt mig hade jag säkert kunnat göra det tio gånger kortare, och det vore ju fantastiskt i så fall, för om jag hade ramlat in på den här bloggen och sett detta inlägg hade jag kastat ut min dator genom fönstret i protest mot att det var för många bokstäver samlade på en och samma plats. Jag ska dock försöka bättra mig. Men så här kan jag vara i verkligheten också, att jag kan babbla på i evigheter om en väldigt liten och obetydlig händelse.

Korrekturläsning
Nånting som jag undantagslöst alltid gör, och som jag tycker att alla med en egen liten blogg borde göra, det är att läsa igenom texten en extra gång innan man publicerar den. Kolla stavfel, särskrivningar, grammatik och sånt. Eller ja, dom flesta hade nog inte upptäckt sin misshandel av det svenska språket ens om dom läste igenom texten fyrahundra gånger, men JAG som faktiskt KAN svenska brukar anstränga mig två extra minuter med att kolla igenom vad jag skrivit en extra gång.

Publicering
När allt känns bra, vilket det gör efter var femtionde inlägg ungefär, då publicerar jag texten. Men även när det inte känns bra publicerar jag det ändå. Annars hade ni fått läsa ett bra inlägg varannan månad, istället för två-tre halvdana inlägg som nu. Det här är ett praktexempel på inlägg som jag inte är det minsta nöjd med. Men ja, nu ska jag i vanlig ordning trycka på "Spara & Publicera"-knappen i vilket fall som helst.

ALLMÄNT | |
#1 - - Linda:

Min dator är kvar där den ska iaf.

#2 - - Petra:

Liknelserna som du gör i din blogg gillar jag faktiskt ;) Och jag håller med, korrekturläsning bör alla göra. Att blogga är inte att bara skriva och publicera... dom som gör det skriver ofta tråkiga bloggar. Lite mer fantasi till alla bloggar, tycker jag ;)

Upp